דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע עסקים קטנים ובינוניים נופלים? 

מאת    [ 19/09/2012 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 1898 פעמים ]


במדינת ישראל נפתחים מדי שנה עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים. רבים מן העסקים הללו ייסגרו במהלך השנים הראשונות לפעילותם, מעידים הנתונים הסטטיסטיים העגומים. מה הסיבה לנתונים קשים אלה ומה ניתן לעשות במטרה להגדיל את סיכוייו של עסק חדש שלא לסגור את שעריו בשנים הראשונות לפעילותו? במאמר זה ננסה להצביע על מספר צעדים הכרחיים ומומלצים לכל עסק חדש, שבכוחם להגדיל מאוד את סיכויי ההישרדות שלו ולשפר את פוטנציאל ההצלחה שלו, כגון בדיקת כדאיות, ייעוץ וליווי עסקי ואחרים.  

בחינה מעמיקה של המשותף לעסקים שקרסו, מעלה כי רוב העסקים הללו כשלו עוד בטרם פתחו את שעריהם לראשונה, בתהליך הכנה שאינו מספק, בכתיבת תוכנית עסקית רשלנית, באי-ביצוע בדיקת כדאיות יסודית של העסק ושל ההצדקה הכלכלית שיש לפתיחתו ועוד. הכלים המקצועיים הלוקים בחסר שרכש היזם, פגעו באופן קשה ביכולת התפקוד שלו וביכולות הניהול שלו ולא אפשרו לו להכין את עצמו כראוי לאתגרים שציפו לו בניהול העסק.

הדיון במאמר יתנהל על-פי סדר הדברים הבא:

בשלב הראשון, נבדוק מדוע עסקים קטנים ובינוניים כה רבים כושלים

בשלב השני נבחן את היתרונות הגלומים בביצוע בדיקת כדאיות

 

הסיבות לכישלונם של עסקים קטנים ובינוניים

עסקים הינם יוזמות המתקיימות במסגרת של מציאות נזילה, בה שלובים מרכיבים רבים של אי-ודאות. משום כך, הקמת עסק היא צעד מורכב, הדורש תהליך הכנה יסודי ובדיקה מראש של כל המרכיבים החשובים לקיומו של עסק. למרבה הצער, משום שמדובר בעסקים קטנים ובינוניים, בעלי עסקים רבים לוקים בשאננות ובביטחון עצמי מופרז, הגורם להם להניח כי הם מצוידים בכלים הנכונים להצלחתו של העסק וכי הרעיון שלהם יצליח ללא ספק, ואינם דואגים לבצע בדיקת כדאיות לפני פתיחת העסק. זאת ועוד, בעלי עסקים רבים מבלבלים בין יכולותיהם המקצועיות בתחומם לבין יכולותיהם בניהול עסקים ונוטים להניח בטעות כי די ביכולותיהם המקצועיות המוכחות לצורך ניהול עסק.

להלן הסיבות המרכזיות לכישלונם של עסקים קטנים ובינוניים:

העדר תכנון מקדים – כפי שציינו, בעלי עסקים רבים אינם מבצעים הכנה מוקדמת יסודית לפני פתיחת העסק שלהם. הם נוטים לדלג עם מרכיבים חשובים כגון בדיקת כדאיות, אבחון עסקי, כתיבת תוכנית עסקית מקיפה ועוד. חסר זה פוגע ביכולתם לחזות את האפשרויות השונות העלולות לפקוד את העסק במהלך תפעולו ומונע מהם את הכלים המקצועיים החיוניים לצורך התמודדות עם מצבים אלה. בדיקת כדאיות למשל היא מרכיב חיוני לפני כל פתיחת עסק וביכולתה לחסוך משאבים רבים, שעלולים לרדת לטמיון עם נפילת העסק. ניתן לבצע בדיקת כדאיות גם לעסקים קיימים אך מומלץ לבצעה בטרם פתיחת העסק.

טעויות פיננסיות – עסקים קמים ונופלים בשל שגיאות פיננסיות. הכנה נכונה של עסק צריכה לכלול, במסגרת בדיקת הכדאיות, בחינה של פוטנציאל הרווחים של העסק, של ההשקעה הדרושה בו, של המודל העסקי שלו וכן הלאה. בדיקה מעמיקה של כל ההיבטים הללו, תאפשר ליזם להקטין למינימום את האי-ודאות הכרוכה בעסק שלו ואת החשש שיבצע טעויות פיננסיות קריטיות שעלולות להפיל את העסק.

שיווק ופרסום – שיווק ופרסום הוא עורק החיים של העסק. גם העסק הטוב ביותר אינו יכול להצליח אם לקוחותיו הפוטנציאליים אינם מכירים אותו. בדומה למקרים הקודמים, גם במקרה זה יכולות בדיקת כדאיות והכנה נכונה לפתיחת העסק לסייע ליזם, להעריך את העלויות הכרוכות בפרסום ובשיווק ולשקלל אותן מול היקף ההשקעה הנדרש בעסק ושאר השיקולים הפיננסיים הרלבנטיים.

 

היתרונות בביצוע בדיקת כדאיות

בדיקת הכדאיות היא השלב הראשון וההכרחי בכל מיזם – פתיחת עסק חדש, רכישת זכיינות, השקעה בעסק קיים או פיתוח מוצר. במסגרת בדיקת כדאיות נבדקים, על-ידי אנשי מקצוע, כל ההיבטים החיוניים לעסק חדש – מה מאפיין את השוק בו עתיד העסק להשתלב? מיהם המתחרים הפועלים בשוק? מה הן נקודות החוזק והחולשה של העסק החדש בהשוואה למתחרים? מהו נתח השוק הרלבנטי של העסק החדש? מה מודל התמחור שלו? מהן ההוצאות הצפויות ועלויות התפעול של העסק? כל השאלות הללו, ורבות אחרות, משפיעות על סיכויי ההצלחה של העסק והן נבחנות במסגרת בדיקת כדאיות.

בדיקת כדאיות מאפשרת לקבוע האם העסק הוא בעל פוטנציאל להצלחה או שסיכויי הצלחתו נמוכים. בעקבות בדיקת כדאיות יכול היזם לגבש החלטה המתבססת על ידע מוצק ולדעת האם כדאי להשקיע בעסק החדש את הסכומים הנדרשים או שעדיף לפנות לאפיקים אחרים, כדאיים יותר.

 

לסיכום, עסקים נכשלים בשל סיבות רבות ואחת המרכזיות שבהן היא פתיחת העסק ללא שיקול דעת ובדיקות מקצועיות מקדימות ומקיפות. ביצוע של בדיקת כדאיות, לפני פתיחת העסק, יכול לחסוך ליזם כסף רב ולסייע לו להשקיע את מרצו באפיק בעל פוטנציאל הצלחה גבוה. 

אמיר ברמלי, מנכ"ל קבוצת רוביקון, מומחה להערכת סיכוני אשראי והשקעות. בקבוצה זו עסקים שונים, חלקם בהחזקות מלאות וחלקם בהחזקות חלקיות. הקבוצה מתמחה בהשבחת חברות, ניהול עסקי מתקדם וחדירה לשווקים המאפשרים הזדמנות עסקית מבטיחה וריאלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב